Smartphone en tablet apps zijn niet meer weg te denken uit het digitale landschap. Nog steeds groeit het gebruik ervan. Toch kun je je afvragen of een app altijd nodig is. Belangrijke overwegingen daarbij zijn je gebruikerspubliek en de kosten van de ontwikkeling. Hoe vaak gebeurt het niet dat apps worden download, een paar keer gebruikt en dan vergeten of verwijderd worden? Hoeveel apps liggen er niet op het digitale kerkhof?
Volgens een Rimo3, een bedrijf gespecialiseerd in bedrijfsapps, gaat het om wel 81% van de apps in bedrijfsnetwerken. Smashing Magazine publiceerde eind vorig jaar een verhaal dat stelde dat 95% van alle gedownloade apps binnen een maand ongebruikt bleven.
De trends in 2013 volgens Flurry:
To app or not to app
Twee jaar geleden was Toogethr, dat automobilisten aan lifters koppelt, niet toe aan een native app (= voor iOS of Android). Dat hoorde ik toen oprichter Martin Voorzanger uitleggen. Vanwege de fase waarin Toogethr op dat moment zat, was het belangrijker om eerst publiek op te bouwen via de mobiele website.
Ook ontbrak het aan geld om een app in versies voor iPhone, iPad en Android apparaten te maken, was er niet. Nog afgezien van het feit dat die ontwikkeling lange en ingewikkelde trajecten kunnen zijn.
Intussen zijn die apps er wel en durft Toogethr ook gewoon het woord carpoolen weer te gebruiken. Een prima en duidelijke service, zeer geschikt voor een app.
Kiezen voor een app of een mobiele website
Dit voorbeeld maakt twee dingen duidelijk. De kosten voor het maken van een app, of de termijn van terugverdienen, spelen een belangrijke rol. En ook het publiek voor wie de toepassing is bedoeld.
Voor een publieke toepassing als Toogethr wil je natuurlijk een groot bereik hebben onder aanbieders en gebruikers van meerijden. Aan de andere kant zijn er specifieke bedrijfsapps. Die hebben misschien niet veel gebruikers, maar zijn wel bevorderlijk voor werkprocessen in bijvoorbeeld magazijnen of werk op locatie. Dat zijn vaak apps die je in de gewone app winkels niet tegenkomt.
Het zou zeker het overwegen waard zijn om te kiezen voor een mobiele website, of een responsive website, waar de toepassing (web app) ingebouwd zit. Dat bespaart vaak tijd en geld. Je hoeft dan geen uitgever in de App Store of de Play Store te worden en gebruikers hoeven geen updates te downloaden.
Doordat de informatie al in de app zit, is de snelheid van een native app op mobiele apparaten vaak groter. Toch kun je ook met de nieuwe mobiele browsers en internetverbindingen met een web app een prima service leveren.
Programmeren uit handen genomen
Voor de eerste native apps moest je bij een bedrijf zijn die de app dan ging ontwerpen, ontwikkelen en programmeren. Vervolgens zijn die bedrijven daar hun eigen systeem mee gaan maken. De volgende stap is dan dat een dergelijk systeem rechtstreeks ter beschikking van de klant wordt gesteld.
Daarom zijn er veel aanbieders van systemen die je het ontwerp- en programmeer werk uit handen nemen. Zo kun je dus snel zelf je eigen app maken. Dat werkt met name goed voor apps met een afgebakend doel, zoals evenementen apps voor bijvoorbeeld congressen en festivals.
Deelnemers aan de trainingen van presentatie coach en pitcholoog Edo van Santen vroegen hem vaak om een hand-out van zijn verhaal. Dat is nu de Elevator Pitch app, die hij zelf bouwde met AppMachine. De informatie en video’s in de app staan ook op zijn website.
Waarom dan toch een app en niet een mobiele website?
Van Santen: “Ik denk niet in of-of, meer in en-en. Mensen consumeren informatie op verschillende momenten, met verschillende doelen, op verschillende devices. Voor de app heb ik een Checklist Presenteren gemaakt, die je kunt gebruiken vlak voordat je het podium opstapt. Een soort last-minute checklist. Die bleek zo populair, dat ik deze informatie naderhand ook op mijn website heb gezet.”
“Ik had de Elevator Pitch app in de basis in een uurtje gereed. Alles zat er in en werkte goed. Toen nog een 2 uurtjes bezig geweest met afbeeldingen in het juiste formaat bij elkaar zoeken. Eén van de handige functies is dat ik een YouTube playlist met inspirerende voorbeelden in de app heb zitten. Mocht ik een nieuwe video willen toevoegen, hoef ik deze alleen maar aan de playlist toe te voegen, zonder de app te updaten. Dus eigenlijk was ik in 3 uur helemaal klaar voor publicatie in de app stores.”
Intussen zijn er verschillende manieren om zelf je app te bouwen. Als WordPress adept vindt ik Push2Press, een open source plugin ontwikkeld door Glimworm IT, een interessante ontwikkeling.
Dit draagt natuurlijk bij aan het dalen van de kosten voor het maken een app.
Voordelen native app versus responsive website / web app
Native app:
- zodra de app is gedownload, is hij sneller dan een mobiele site
- werkt stabieler dan een site
- geen internetverbinding nodig
- andere gebruikservaring (voor bepaald doel of doelgroep)
- geeft je merk meer gezicht (branding)
- mensen hebben mobiele apparaten vaker bij de hand
Mobiele site/web app:
- vindbaar in zoekmachines
- lagere ontwikkelingskosten dan een app, geen verschillende versies (iOS, Android, Windows) nodig
- er kan meer dan met een app (die vaak op beperkt aantal functies is gericht)
- voor updates geen derde partij nodig (afhankelijk van systeem)
Middelen en behoeftes
Met de komst van HTML5 zijn ook hybride apps mogelijk, die net als de mobiele website en web apps via een website cms beheerd kunnen worden.
Als bedrijf is het dus belangrijk om na te denken over wie je met de app wil bedienen, of waarvoor de app gebruikt moet gaan worden. Dat kan erg afhangen van de branche waarin je actief bent.
Voor de food- en retail-, of dienstensector las ik het advies: “Denk in de behoeftes van de klant, niet in de middelen.” Ofwel: je moet daar zijn waar je publiek is. Dat is dus soms op meerdere platforms en apparaten.