Het basismateriaal vandaag is taal. Ik wil je namelijk wat vertellen. Zodat je achteraf denkt: ‘Kijk, weer wat geleerd!’. Zodat je achteraf tegen een ander kunt zeggen, dat ik je wat aardigs heb verteld.
Je mag dit gelijk twitteren, leuk vinden op Facebook of delen op Google+.
Zo werkt bloggen in grote lijnen. Het is een verhaal vertellen zoals je dat aan een vriend verteld. Die kan het niet voor zich houden en vertelt het door.
Is bloggen voor de zaak dus moeilijk? Mwah. Maar aan een aantal zaken kun je beter vooraf even denken. Lees verder naar je gratis download van een pientere blogkalender.
In Amerika heeft 61% van de consumenten wel eens iets gekocht op basis van een blogpost, blijkt uit onderzoek van dit jaar. Volgens HubSpot heeft 43% van de ondervraagde bedrijven er klanten bij gekregen door te bloggen.
Waarom zou je dus gaan bloggen? Omdat je er kennelijk vertrouwen en geloofwaardigheid door opbouwt. Of je nu kennis, diensten of producten verkoopt of wilt gaan verkopen.
Want is het niet zo:
- Als bedrijf of professional kun je iets wat anderen niet kunnen of je biedt iets op bijzondere wijze aan. Bloggen is een manier om te laten zien dat jij de juiste kennis en ervaring in huis hebt. Of mooie spullen.
- Door te bloggen schrijf je aan je eigen online kennisbank. Dat is informatie die wordt gewaardeerd door internetgebruikers, die best wel eens je klanten kunnen zijn of worden. En…
- Wanneer iemand meer over je wil weten, gaat jouw naam of die van je bedrijf onmiddellijk de zoekmachine in. Dat kan er maar beter wat goeds naar voren komen, toch?
- Door regelmatig wat op je website te publiceren, gaat die zoekmachine steeds meer van je houden. Natuurlijk, het is een machine, maar een lerende machine. En je hoeft er niet mee naar bed.
Daarnaast zorg je gelijk dat je een prima aanleiding hebt om de sociale media op te zoeken. En zorg dan ook voor een mooie landing op je website, dat er wat te halen, te beleven of te doen is. Dus.
Storytelling is groot
Bloggen is verhalen vertellen en mensen houden van verhalen. Storytelling is een groot ding, online en off line, altijd geweest. Vandaag op die term ‘ongeveer 11.500.000 hits’ op Google (die het maar afrond) en we hebben al die prachtige bibliotheken vol verhalen.
Verder leer je door te bloggen je verhaal beter te vertellen en verbeter je gelijk je communicatievaardigheden. Ook zaken als nieuwe contacten leggen, het verder helpen van je carrière of het vergroten van je publiek worden toegeschreven aan bloggen. Mooi toch?
De meest succesvolle artikelen houden daarbij rekening met 4 principes:
- Zorg voor gemak – je biedt je lezer (klant, gebruiker) op een of andere manier comfort. Bedenk hoe je iemand kan helpen. Met een handig overzicht of een leerzame video bijvoorbeeld.
- Wees gedenkwaardig – door zijn vorm, inhoud, moment of verrassing blijft zo’n bericht kleven in de herinnering. Een exclusief interview, de lancering van iets nieuws, iets grappigs of onderhoudends.
- Deel je kennis – artikelen die waardevolle kennis en kunde, tips of inzichten met de lezer delen. Wees hierin ruimhartig.
- Maak lijstjes – een bericht dat interessante, actuele bronnen of standpunten op een bepaald gebied samenvat.
Download je gratis blogkalender
Dit is dus ook zo’n ding. Zorg voor een call-to-action. Help je lezer bij het ondernemen van een actie.
Als hulpje bij het bedenken en inplannen van je blogberichten heb ik een simpel schema voor je gemaakt (Excel-bestandje). Gebruik het naar eigen inzicht en veel succes.