Verhalen maken met social media

Screenshot van de Storify website

Met Storify kun je de berichten uit social media gebruiken om daarmee een verhaal te vertellen. Door social media accounts aan die van Storify te knopen, kun je zo een verslag van een bijeenkomst maken of – voor bloggers interessant – een onderwerp uit het nieuws bespreken. Tijd voor een experimenteel bericht.


Mensen houden van verhalen en met Storify kun je jouw verhaal nog beter of inzichtelijker maken. De mogelijkheden zijn spreekwoordelijk eindeloos, want waarover kun je geen verhaal vertellen. Storytelling en social media zijn onderdeel van het echte leven van mensen dus is het gereedschap dat Storify biedt erg leuk om mee te werken.

Goede verhalen kunnen dus ook je zakelijke boodschap helpen uitdragen. Op Copyblogger is over storytelling marketing een korte cursus te lezen van Brandon Yanofsky. Erg leerzaam.

Sinds kort is er een plugin beschikbaar voor WordPress – hieronder gebruikt vanzelfsprekend – waarmee je vanuit je Dashboard kunt werken. Deze heeft nog wel enige kinderziektes, bijvoorbeeld met betrekking tot het invoegen van een Storify verhaal. Als je via de plugin je verhaal samenstelt en publiceert, wordt er een bericht aangemaakt dat je mogelijk nog wil bewerken.

Je verhaal wordt ook gelijk zichtbaar op je Storify pagina. Je zou het dus ook daar moeten kunnen maken en vanuit de WordPress editor (knop in de menubalk) in een bericht plaatsen. Dan lijkt er een probleem met inloggen te zijn als je via Twitter of Facebook een account hebt aangemaakt.

Knoop je social media aan elkaar

Met een embedded tweet kun je je verhaal ondersteunenTwitter-berichten kun je tegenwoordig ook invoegen (embedden) in je website, maar met Storify kun je het verhaal uit meerdere bronnen samenstellen.

Bij het opzetten van je account kun je de toepassing verbinding laten maken met Twitter, Facebook, YouTube, Foursquare, Google, Flickr en de momenteel eveneens populaire foto app, Instagram. Ook rss feeds naar het schijnt, maar dat heb ik nog niet helemaal uitgedokterd.

Bij wijze van test heb ik de tweets van mijn netwerkclubje Freelance Factory via Twitter in Storify gevat:

 

B-ZINE

Met verse tips voor het dagelijkse digitale leven. Waarom zou je ze missen?