Google+ groeit, verandert en verbetert

Het Beeldbedrijf via Google Search

Voor de mensen die zich nog steeds afvragen: Google+? Waarom? De belangrijkste reden is: met Google+ scoor je beter in in de zoekresultaten van Google.

Google+ is ondanks alle scepsis gestaag blijven groeien in het aantal actieve gebruikers. Zelfs naar 25% van het aantal internetgebruikers in december 2012, volgens een onderzoek van Global Web Index. Daarmee staat het platform wel op nummer 2.

Scoor hoger met Google Plus

Het scherm hiernaast kreeg ik laatst te zien toen ik wat wilde opzoeken. Google  is dus wel duidelijk over een van de doelstellingen van het platform.

Nog steeds voert Facebook de lijst van actieve gebruikers aan (693 miljoen) en Google+ zit op de helft (343 miljoen). Het is mij overigens niet helemaal duidelijk hoe dat ‘actieve’ gemeten wordt.

De zwarte balk

Wat wel goed meetbaar is, is met welk account er ergens wordt ingelogd. Vandaar dat het van Google slim was om hun diensten (YouTube, Gmail en Google Docs) via één account toegankelijk te maken. Ingelogd zie je de zwarte balk bovenin met de belangrijkste onderdelen.

Dat past in de strategie van Google om zoveel mogelijk data over mensen en bedrijven te verzamelen, omdat Google de zoekmachine wil zijn die je relevante informatie wil bieden. Zeker als je bent ingelogd in je account worden de resultaten specifieker, omdat dan je netwerk erbij betrokken wordt.

Anders dan Facebook zoekt Google dus ook naar persoonsgegevens buiten de eigen websites (waaronder YouTube): in andere websites, blogs en sociale media. (Een goed artikel hierover is te vinden op Forbes.com)

Lokale vindbaarheid

Door die strategie van Google is het belangrijk voor je vindbaarheid om je persoonlijke en bedrijfsprofiel op Google+ te maken. Google houdt de gegevens van hun eigen gebruikers natuurlijk goed in de gaten.

Voor lokale bedrijven was het aanmelden voor Places for Business (voorheen je Google profiel) al aanbevelenswaardig, omdat het je bedrijfsinformatie geeft via Google Maps. Dat is direct gekoppeld aan je Google+ profiel of pagina. Vandaar dat het verstandig is om – zelfs als je er verder nog geen raad mee weet – wel alvast je profiel en pagina vast te leggen. En zo volledig mogelijk in te vullen.

Google+ vernieuwingen

Steeds vaker kom je community- of leden websites tegen die gebruikmaken van Google+ Sign-In, dat in februari van dit jaar mogelijk werd. Het bedrijf presenteerde dat als een veilig alternatief voor inloggen, bijvoorbeeld voor apps in de Play Store, dus handig voor mobiel gebruik en Android apps. Ongetwijfeld leidt dat tot meer Google+ profielen.

Op Google+ zijn interactive posts mogelijk

Maak call-to-action knoppen met interactive posts

Voor het Google+ platform zelf zijn de volgende vernieuwingen interessant:

  • Interactive Posts – In berichten op Google+ kun je hiermee call-to-action knoppen opnemen, zodat mensen zich kunnen aanmelden voor een bijeenkomst, inschrijven voor je nieuwsbrief of iets kunnen downloaden. Daarvoor moet er wel wat geprogrammeerd worden, omdat bijvoorbeeld je domeinnaam geverifieerd moet worden.
  • Content Recommendations – Op mobiele apparaten (iOS en Android) kun je foto’s en berichten aanbevelen op Google+. Alleen op mobiel omdat daar de komende tijd de grootste groei te verwachten is.
  • Hangouts – Voor de Hangouts is inmiddels een desktop applicatie beschikbaar (in je browser) waarmee je niet alleen snel een videochat kunt starten, maar ook een gewone chat. Dat was de Talk applicatie, dat nu in Hangouts zit verwerkt. Bovendien wordt ook de Hangout On Air sterker gepropageerd. Met de gewone Hangout kun je met 9 mensen tegelijk videochatten, met een Hangout On Air kun je dat gelijk live streamen en opnemen via een YouTube account. Je kunt zo dus een groot publiek bereiken.

Conclusie met een G+ snack

Google+ is een netwerk om wat mee te gaan doen. Wie weet zal het op termijn net zoveel gebruikers kennen als Facebook. Om je eigen online activiteiten opgemerkt te krijgen, is dat nu al van belang. Meer tips voor het optimaliseren van je profiel vind je onder meer bij Frankwatching.

Wat nog wel lastig is bij Google+ is de URL van je pagina:  https://plus.google.com/115503767901871745219/posts is dat voor mijn pagina. Om te zorgen dat jijzelf en anderen dat makkelijker kunnen onthouden, kun je de websites Gplus.to of G1+ gebruiken. Daar wordt op basis van je Google+ ID (het lange nummer) een simpeler adres gemaakt, zoals: gplus.to/bartvanmaanen

Wat zijn jouw ervaringen met Google+ of wat vind je ervan? Geef je reactie hieronder. Wil je hulp bij het opzetten van je profiel of pagina? Stuur mij een verzoek.

B-ZINE

Krijg actuele tips die je website en online presentatie verbeteren.

Reacties

  1. Bart van Maanen zegt

    Via Facebook reageerde Bas van den Beld (@basvandenbeld) ook verbaasd over de mededeling in het Google-scherm. Volgens hem had het waarschijnlijk te maken met het feit dat ik was ingelogd in Google en met Chrome werkte.

Laat wat van je horen