Tips om Twitter beter te gebruiken

Onderzoek helpt je beter twitterenOm meer van Twitter-gedrag te begrijpen, heeft Dan Zarella van HubSpot 200.000 tweets onderzocht die een link bevatte. Hij bekeek ook of de plaats van de link in de tweet invloed had op het aantal doorkliks (CTR of click through rate). Hogeschool Twitter? Misschien wel, maar je kan er wel wat van leren in deze infographic, die toch weer andere dingen leert dat Twitter-onderzoek van pakweg een jaar geleden.

Toen zag ik ook onderzoek dat liet zien dat Twitter van ‘s ochtends tot halverwege de middag het best bekeken werden, met name rond het hele uur – om het nog specifieker te maken. Alsof er even na een uur werk even ontspannen werd door op Twitter te kijken.

Dikke piek

Nu lijkt de Twitter-activiteit juist in de middag en tegen de avond hoger met een dipje rond etenstijd. Er zit trouwens nog wel een dikke piek tussen 8 en 10 uur des ochtends. En ook toen was de aandacht voor tweets op vrijdagmiddag groter dan op maandagochtend, maar hier stijgt de CTR al vanaf woensdagmiddag. Conclusies in het kort:

  • Lengte - houd je tweets op een lengte van 120 tot 130 tekens (ruimte voor retweets)
  • Plaats – zet de link ergens na ongeveer 30-40 tekens
  • Twittertaal – gebruik woorden als via, @, RT, please en check
  • Taal algemeen – gebruik bijwoorden en werkwoorden 
  • Tijd - twitter op vrijdag, zaterdag en zondag en in de middag

Bij Twopcharts kun je trouwens de tijden waarop jezelf twittert even controleren: Check je Twitter tijden!

Meer infographics van HubSpot over Twitter | via @dutchcowboys 

B-ZINE

Krijg actuele tips die je website en online presentatie verbeteren.