“Dat moet eigenlijk even op de website.” Kent u die opmerking? Maar het updaten van de website met nieuwe artikelen of berichten over het bedrijf is kennelijk een probleem. Laatst zag ik een website met de (automatisch geplaatste ) mededeling: ‘Laatste update: 20 april 2011’. Nogal jammer, zo op de verjaardag van Adolf Hitler.
Regelmatig een vers bericht op de website plaatsen en een nieuwsbrief versturen, dat helpt je bedrijf op verschillende manieren verder.
Schrijven is blijven, een dooddoener van jewelste, een cliché, zeker, maar het is ook een waarheid als een koe: schrijven is blijven. Ik hou overigens best van koeien, platonisch hoor, dus het wordt verder geen vies verhaal.
Wel kom ik websites van bedrijven tegen waarvan ik denk: wat krijg ik nu feitelijk voorgeschoteld? Natuurlijk, de pagina over producten of diensten is er, zelfs een behoorlijke contactpagina, met een telefoonnummer enzo. Prima.
Het actueel houden van een website laat zien dat er aandacht is voor communicatie met klanten, dat er meer te melden is dan een telefoonnummer. Dat er aandacht is.
Wat maakt regelmatig publiceren belangrijk?
- Verse content laat bv. zien dat je website leeft
- Actueel zijn vergroot je betrouwbaarheid
- Regelmatig publiceren zorgt voor betere resultaten in Google en Bing
- Nieuwe content creëert aanleiding om dit via social media te verspreiden
- Je creëert zodoende meerdere contactmomenten
Waar kan je over schrijven?
Als ik met ondernemers of professionals praat, blijkt al snel dat ze goede verhalen hebben. Daaruit blijkt al wel hun expertise. En daaruit zouden ze inspiratie kunnen putten voor nieuwe berichten. Vaak zijn dat ook actuele of relevante discussies in het vakgebied of interessant voor klanten.
Wat zijn dan de obstakels dat die verhalen, die verse & actuele content, de website niet halen? Voor éénpitters is het argument om te talmen vaak: geen tijd voor. Voor bedrijven met wat meer mensen begrijp ik dat het lastig is in het werkproces op te nemen, het organiseren van dit werk. Want dat is het.
Met andere woorden: het ontbreekt wel eens aan focus op dit deel van marketing en communicatie. Soms herken je de potentie van een goed verhaal ook niet onmiddellijk. Iedereen heeft wel blinde vlekken, maar wees je ervan bewust. Dat kan een oplossing zijn die je hebt bedacht, maar ook vragen van klanten.
Luister met een open geest, probeer ze te ontdekken die waardevolle verhalen of vragen. En gebruik ze vooral.
Koning en koningin
Inhoud moge koning zijn, interactie is koningin. Dus denk ook aan reacties via je website of social netwerken – Facebook, Twtter, LinkedIn, Google+ – en reageer daarop, want dat is leuk, aardig en menselijk. Het helpt ook je online vindbaarheid verder te vergroten.
- Schrijf berichten die je doelgroep waardevol en relevant vindt
- Schrijf vanuit je persoonlijke kennis, expertise en ervaring
- Vraag mensen om te reageren via de site en social media
Onlangs las ik dit citaat van Seth Godin, een marketing expert uit de VS. Sterke quote, die ik op mijn home-pagina heb gezet.
“Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.”
Natuurlijk moet je wel wat ‘maken’ voor je dat ‘verhaal’ gaat vertellen. ;-) Ik help je graag bij het vertellen van je bedrijfsverhaal, blogs, artikelen, redactie of een redactionele planning voor je website.
Heb je vragen of wil je reageren op dit artikel, doe dat dan hieronder.
Heb je interesse in het schrijven van een artikel voor je website, of een abonnement op verse content? Neem even contact op!