Waarom e-mail nog steeds goed werkt

E-mail symbool gebruikt in vertaling Manasses Chronicle

Vroeg-Middeleeuwse tekst waarin @-teken al is gebruikt*

Wat doe jij als je ‘s ochtends je computer, mobiel of tablet aanzet? Waarschijnlijk hetzelfde als de meeste mensen: je kijkt of je e-mail hebt. Hoewel e-mail inmiddels de oudste manier van online communicatie is, wordt het nog steeds veel en dagelijks gebruikt. Ten minste 5 redenen om als bedrijf of freelancer je e-maillijst op te bouwen en mailings te gaan verzorgen.

Ik heb eerder over e-mail geschreven en best negatief. Dat was echter vanuit het perspectief van e-mail binnen teams of organisaties. Daar kan e-mail een hinder worden, onder meer door de verwarring die doorgestuurde mails kunnen veroorzaken. Gelukkig zijn daar dan weer andere oplossingen voor.

Feit is dat er dagelijks serieus veel tijd wordt besteed aan het verwerken van de inbox, dus daar wil je regelmatig tussen staan met jouw mededelingen.

Positief ben ik daarom over e-mail diensten die je voor je bedrijf kunt inzetten. Inderdaad, vaak aangeduid als ‘de nieuwsbrief’.

Dan gooi ik er gelijk maar twee tips tegenaan.

  1. Geef bezoekers van je website altijd de mogelijkheid zich aan te melden voor je e-maillijst. Het is een professionele manier om je publiek te vinden en te behouden.
  2. Net als je contactformulieren geen contactformulier moet noemen, zou je nieuwsbrief ook geen nieuwsbrief moeten heten. Contactformulier. Krijg je d’r al een beetje zin in? Of doet het je vermoeid zuchten: ‘Wat moet ik nu allemaal weer invullen?’ En nieuwsbrief? Dat suggereert dat je een potje hard nieuws komt brengen. Niet dus.

Wel heb je natuurlijk interessante berichten voor jouw abonnees. Bruikbare en betrouwbare info, leuke acties en aanbiedingen via e-mail. Die willen mensen graag van je ontvangen en ze worden ook gelezen, zowel door consumenten (b2c) als door bedrijven (b2b).

Aanmelden voor New RainmakerHoe zou je die ‘nieuwsbrief’ wel moeten noemen? Voor sommigen is het e-zine, samentrekking van e-mail en magazine, een oplossing. In mijn geval is dat B-Zine, Beeldbedrijf en magazine. Maar naamloos kan ook, door te verwijzen naar wat je te bieden hebt. ‘Blijf op de hoogte van onze aanbiedingen / tips / acties / onderwerp / groep / initiatief ‘. Of: ‘Meld je aan en krijg iets leuks‘.

De big data van e-mail

E-mail is niet dood, zoals wel beweerd is. Die gedachte is gevoed door de enorme opkomst van social media, die zouden e-mail gaan vervangen. Juist door het sociale karakter van social media hebben mensen daar weinig zin in commerciële mededelingen. Al lijkt Facebook momenteel te denken van wel. Copywriter Aartjan van Erkel stelde recentelijk dat social media belangrijk zijn als ‘buitenboordmotor van je nieuwsbrief’.

Aan reclame of promotie ontvangen via e-mail blijken mensen geen hekel te hebben. E-mail via één van de gemiddeld twee adressen die mensen (70%) blijken te hebben, heeft volgens onderzoek zelfs hun voorkeur. Nog een reden dat e-mail nooit is weggeweest. Talloze onderzoeken van e-mail service providers laten zien dat die e-mails worden geopend en voor verkeer naar websites en dus voor handel zorgen.

Zeker, de e-mail service providers hebben belang bij goede cijfers, maar zij beschikken natuurlijk over veel interessante gebruikersdata die voor je beschikbaar komt: geopende mails, geklikte links, A/B split-test resultaten en meer. Als je die onderzoeken naast elkaar legt, zie je overigens dezelfde trends.

In vergelijking met sociale media contacten zijn je e-mail abonnees ook trouwere volgers te noemen. Op Twitter is ontvolgen aan de orde van de dag. En in de tijdlijn van Facebook moet je maar afwachten wie wat wanneer ziet, daar heb je nauwelijks controle over. Met e-mail marketing heb je veel meer regie over je boodschap.

Het MailChimp logoVoor Het Beeldbedrijf ben ik jaren geleden MailChimp als e-mail service provider gaan gebruiken. Als klein bedrijf kun je met de gratis versie prima uit de voeten en mocht het nodig zijn, kun je dat eenvoudig en betaalbaar opschalen.

Voordeel is dat het werkt met een dubbel opt-in systeem (inschrijving laten bevestigen in het kader van de anti-spam wetgeving) en dat de e-mails responsive zijn, dus zich aanpassen aan alle schermen. Zo’s 50% van alle e-mail wordt tegenwoordig bekeken op mobiele apparaten. Dan wil je toch waarschijnlijk dat het er goed (en leesbaar) uitziet.

Vanuit je MailChimp account kun je alle statistieken bekijken van de verzending. Hoe vaak is de e-mail geopend, welke links zijn aangeklikt of hoeveel en welke bounces er zijn (niet aangekomen of geweigerde e-mails). Bovendien kun je inschrijvingen aan je website koppelen en bestaande lijsten segmenteren, zodat je een specifieke groep door een aparte mailing kunt aanspreken.

Tips voor het maken je mailings

Als je nog geen mailings doet, zul je ze willen inpassen in je werkzaamheden. Hoe je dat proces inricht, is natuurlijk ook afhankelijk van je organisatie. Zelf verstuur ik maar één of twee mailings per maand. Recentelijk bij een adviesklus voor het Amsterdam Museum ging het om 5 verschillende maandelijkse mailings en 10 aparte verzendingen voor events in het geding. Dat is een draaiboek voor het team echt nodig. Denk aan de volgende stappen.

Organiseer het proces

  1. Formeer een redactie of DENK als een redactie (als freelancer of eenmanszaak). Maak een planning voor de publicatiedata.
  2. Stel de frequentie en een format vast (vormgeving en inhoud met terugkerende elementen). Wil met intro’s linken naar je berichten of landingspagina’s op je website, of wil je steeds één speciaal onderwerp onder de aandacht brengen.
  3. Organiseer je informatie en schrijf alle inhoudelijke ideeën op. Denk daarbij ook aan eventuele visuele bronnen die de tekst kan versterken.
  4. Personaliseer je e-mails met de gegevens die je van je ontvangers hebt. Ik doe dat in MailChimp door voornamen in de aanhef te gebruiken
  5. Schrijf je berichten niet op de dag dat je ze verstuurd. Geef jezelf de tijd om verbeteringen door te voeren en spelfouten te voorkomen. Zorg voor een korte en relevante onderwerpregel. Stuur je testbericht naar een proeflezer (of groep) of zorg voor een eindredacteur, en test de links.
  6. Verwerk eventueel commentaar en reacties, doe een laatste check – tekst, links en onderwerpregel – voor je op verzenden drukt.

E-mail marketing voor je bedrijf is effectief

Hoe maak je een goede mailing?

Check of zorg dat de informatie in de header van de e-mail de volgende gegevens bevat:

  1. Van: Je eigen naam of bedrijfsnaam (niet een e-mail adres)
  2. Aan: Volledige naam van de ontvanger
  3. Onderwerp: Bedenk een korte relevante onderwerp regel
  4. Een ‘Antwoord aan’ e-mailadres (no no-reply)

Met name de onderwerpregel is van groot belang, ook al omdat die in de meeste e-mail programma’s in vet wordt getoond. Maak het kort en concreet. Of formuleer het onderwerp als vraag: ‘Hoe verstuur je een goede mailing?’ Inspelen op een bepaalde urgentie kan verstandig zijn, maar wel alleen als dat inderdaad urgent is. Gebruik in ieder geval geen opdringerige (spam) of nietszeggende tekst als: ‘UNIEKE AANBIEDING’ of ‘Nieuwsbrief juni 2014.’ En geen hoofdletters graag.

Schrijftips

  • Schrijf het eerste concept puntsgewijs op en werk dat spontaan uit. Maak je geen zorgen om spelfouten: zorgen dat je verhaal klopt en loopt, is nu belangrijker. Daarna ga je het verhaal redigeren, het bekende schrappen en schaven.
  • Schrijf alsof je iemand direct aanspreekt: je ideale klant is je vriend. Wees aardig, maak het een beetje persoonlijk, niet alleen informatief. Stel vragen, lanceer prikkelende gedachten, zodat je mensen eigenlijk uitnodigt te reageren.

Bij het opstellen van je e-mail is het soort dienst, publiek of doel dat je voor ogen hebt bepalend voor de inhoud. Denk aan de verschillen tussen een consultancy of een webshop, tussen een verhaal (kennisoverdracht) of een fysiek product. Al zijn combinaties natuurlijk mogelijk.

Dus: de voordelen van e-mail

  1. E-mail wordt veel en dagelijks gebruikt
  2. Alle inboxen zijn persoonlijk
  3. Aan e-mail wordt serieus tijd besteed
  4. Mensen willen jouw e-mail (anders schrijven ze zich uit)
  5. Je e-mail kan worden gedeeld: social media en doorsturen
  6. E-mail geeft meer regie over jouw boodschap

Wil je meer weten over de actuele trends in e-mail marketing? Download gratis de Nationale E-mail Benchmark 2014 van DDMA, de branchevereniging voor dialoogmarketing.

* Bij de bovenste afbeelding: In de Bulgaarse vertaling (ca. 1345) van de Manasses Kroniek van de Byzantijnse kroniekschrijver Constantin Manasses is de apenstaart @ als A in ‘Amen’ gebruikt.

B-ZINE

Krijg actuele tips die je website en online presentatie verbeteren.

Laat wat van je horen