Bijna twee miljoen mensen en bedrijven in Nederland hebben een LinkedIn-profiel. Met India is in Nederland de grootste groei van het aantal gebruikers te zien. Niet verwonderlijk dat er dus inmiddels een legertje van LinkedIn trainers, adviseurs en coaches is opgestaan.
Deze zakelijke netwerk website is niet de meest gebruiksvriendelijke, terwijl er wel veel mogelijkheden en functies aanwezig zijn. Het op orde krijgen en houden van je profiel heeft dus wel enige aandacht nodig.
Onlangs was ik bij een workshop van de Freelance Factory over LinkedIn. De workshop werd gegeven door Bas Westland, een LinkedIn-trainer en recruiter die zich gespecialiseerd heeft in het vinden en matchen van ict-personeel. Bas Westland is daarnaast directeur van ePeople.
Het was een leuke en ook praktische workshop. Westland gebruikt LinkedIn dagelijks als zijn gereedschap om én personeel te vinden én contact te leggen. Hij ‘woont op de Advanced search pagina van LinkedIn’, zoals hij het zelf omschreef.
Pimp je LinkedIn profiel – dat was de naam van de workshop. Ondanks dat de aanwezigen – creatieven, ict’ers en communicatiewerkers – best wel dachten hun profiel op orde te hebben, waren Westland’s inzichten waardevol.
Tips & tricks
- Naast het optimaliseren van je online activiteiten is het personaliseren daarvan belangrijk, dus een van de eerste tips van Westland was om niet de standaard uitnodiging te gebruiken van LnkedIn, maar deze ook te personaliseren. Schenk er even aandacht aan, twee eigen zinnetjes, dat helpt.
- Dan zijn opmerking over de taalprofielen. Wil je gevonden worden? Maak dan in ieder geval ook een goed Engelstalig profiel aan. Dat is namelijk een standaardtaal bij LinkedIn. Zorg wel dat het Engels even gecheckt wordt, want over het slechte Engels van Nederlanders is al een boek verschenen. (‘We know where Abraham holes the mustard!’) Omdat Google een Nederlands (.nl) domein heeft, is het dus verstandig daarnaast een NL-profiel te maken.
- Zorg voor een goede tekst van je headline, daarin staat je naam en het werk dat doet. Het kan maar 120 tekens bevatten, maar zorgt wel voor goede vindbaarheid (nl. de <h1>-tag in de website opmaak). Probeer er ook een aanzet tot actie in te krijgen, was Westlands aanbeveling.
- Als je mensen direct wilt benaderen, doe dat niet via LinkedIn. Niet iedereen kijkt dagelijks op zijn profiel en niet iedereen heeft de email notificaties geactiveerd. Bovendien kan iemand in de tweede lijn van je contacten zitten en dan werkt een introductie van de persoon uit jouw bestaande netwerk veel beter.
- Wil je wel direct een mail sturen, maak gebruik van de zoekmachine om iemands persoonlijke email te vinden door slimme, zogeheten search strings, een zoekterm reeks te maken. Die maken je zoekresultaten nauwkeuriger, bijvoorbeeld: “naam persoon” AND (mail OR email OR “e-mail”) AND “@domeinnaam.nl”.
Het plaatsen tussen aanhalingstekens zorgt voor zoeken op hele naam of begrip, tussen haakjes de verschillende spellingswijzen met OR en gebruik de domeinnaan van het betreffende bedrijf. AND en OR zijn zoekmethoden die vaak vergeten worden worden. Dergelijke zoekreeksen kun je ook op de Advanced Search-pagina van LinkedIn maken en met een gratis account kun je er drie bewaren (tab Saved search), waarvan je dan een wekelijkse update per email krijgt opgestuurd.
Meer LinkedIn tips van Bas Westland vind je op het ePeople blog.
Best veel
LinkedIn zelf is natuurlijk ook een bron, al wordt dat toch al snel over het hoofd gezien. In het LinkedIn Learning Center en op het LinkedIn blog kun je je kennis over het gebruik van de website verdiepen.