In Amerika zie je trends in internet ontwikkelingen vaak het eerst. Dat geldt ook voor de podcast. Dit medium, dat inmiddels ruim 10 jaar bestaat, is daar stevig geworteld. Logisch dat daar vele succesvolle podcasts vandaan komen, in alle denkbare genres. In een notendop zijn de voordelen: 24 uur per dag en overal beschikbaar, gratis, leerzaam, onderhoudend en persoonlijk.
Hoewel hij geruime tijd uit de aandacht verdwenen leek, is de podcast weer sterk in opkomst. Deze vorm van radio on demand wordt daarbij geholpen door de eveneens sterke toename van het aantal mobiele apparaten. Het woord podcast is overigens een samentrekking van ‘iPod’ en ‘broadcast’.
Uit onderzoek van Edison Research (september 2014) kwam naar voren dat 25% van alle luistertijd in de USA naar podcasts gaat. De gemiddelde Amerikaanse oren luisteren ruim vier uur per dag naar verschillende audiobronnen (eigen muziek, cd, streaming, AM en FM). Amerikaanse podcast-luisteraars luisteren bovendien nog een uur langer per dag, blijkt uit dit podcast onderzoek.
Ter vergelijking: in Nederland wordt gemiddeld alleen al 3,4 uur p/p per dag naar radio geluisterd. Dat is best veel tijd en ook veel mensen.
Succesvolle podcasts
Het is die luistertijd die Pat Flynn erg blij maakt. In 2010 startte hij met zijn Smart Passive Income podcast die enorm populair is geworden. Mensen bezoeken zijn website gemiddeld zo’n 7 minuten, maar luisteren wel 45 minuten tot een uur naar zijn podcasts, stelt hij tevreden vast.
De populariteit van podcasts op het gebied van ondernemen, marketing en communicatie is in de USA zo groot, dat Jay Bear er een speciale zoekmachine voor liet maken: MarketingPodcasts.com (update 30-12-2016: deze website is om onduidelijke redenen niet meer beschikbaar). Maar ook op andere gebieden is het medium succesvol.
Eind november werd bijvoorbeeld bekend dat Serial, een journalistieke reconstructie van een moord als podcast feuilleton, meer dan 5 miljoen keer was gedownload via iTunes. Volgens Apple is die grens nooit eerder zo snel gepasseerd.
Audio First
Begin dit jaar lanceerde Brian Clark c.s. de New Rainmaker podcasts. Clark is ondernemer en oprichter van het blog Copyblogger, dat een schatkamer is vol informatie over tekstschrijven, internet- en e-mail marketing.
In deze podcasts deelt hij zijn ervaringen en kennis over online marketing. Ze waren bedoeld om een nieuw platform voor digitale marketing te introduceren: het Rainmaker Platform. Het is een op WordPress gebaseerd systeem om een website te maken, met bijvoorbeeld een eenvoudiger dashboard, specifieke ingebouwde functies en inclusief hosting.
Deze podcasts zijn inmiddels terug te vinden op Rainmaker .FM. In één daarvan stelt hij dat voor digitale marketing te pleiten valt voor een audio first strategie. Het gesproken woord of interviews laten zich vervolgens hergebruiken als geschreven tekst. Zo kom je gelijk tegemoet aan de voorkeuren van mensen: je hebt namelijk kijkers, luisteraars en lezers.
Het zijn behartenswaardige podcasts, voor iedere marketeer en ondernemer interessant. Intussen zijn er verschillende deskundigen te gast geweest, waaronder eerder genoemde Jay Bear en Pat Flynn en het onvermoeibare online orakel Seth Godin.